Van Gogh heeft drie nagenoeg identieke schilderijen gemaakt van dit onderwerp. Hij herhaalde het onderwerp zonder dat hij het werk echter letterlijk kopieerde.
Kleur en perspectief"Opvallend in het werk zijn vooral de felle, contrasterende kleurvlakken, de dik opgebrachte verf en de vreemde ruimtewerking. De achterwand van de kamer lijkt schuin te staan. Dit is geen ‘fout’ van de schilder maar gebaseerd op de feiten: deze hoek van het gele huis was namelijk inderdaad schuin.
Op andere plaatsen lijken voorwerpen scheef omdat de wetten van het perspectief niet nauwkeurig zijn toegepast. Van Gogh deed dat echter met een bepaalde reden. In een brief aan Theo schreef hij dat hij het interieur bewust ‘vlak’ had geschilderd en alle schaduwen had weggelaten om het op Japanse prenten te laten lijken. De schilder had met dit werk echter meer in gedachten dan louter een ‘Japanse’ weergave van zijn slaapkamer. Het eenvoudige interieur en de heldere kleuren moesten ‘rust’ of ‘slaap’ uitdrukken, letterlijk en figuurlijk". ( tekst van Van Gogh Museum: vangoghmuseum.nl )
De kinderen van het KinderKunstAtelier ( groep 7-8) hebben zich laten inspireren door bovenstaand werk, we hebben ook gesproken over diepte en kleur.In deze tekeningen is gewerkt met verschillende materialen. (zie labels)
LET OP: Klik bij meer lezen voor alle foto's :
LET OP : dubbel klik op een foto voor een diavoorstelling
Geen opmerkingen:
Een reactie posten